måndag, september 25, 2006






DELIRIUM (PHOTOS OF GOIA) - det här var väl ungefär lika dåligt som väntat. Jag är visserligen lite svag för den stela sena åttiotalsestetiken och en del snyggt foto bjuds men det räcker inte till mer än ett: jaha då har man sett den då. Är man som jag barnsligt förtjust i överdrivet fantasifulla och sökta mordmetoder i giallos finns ju här en kul getingattack, även om det inte är i klass med en dreserad katt med förgiftade klor är det ändå ett initiativ som ska premieras, biodlardräkt är dessutom jävligt snygg maskering.

A BLADE IN THE DARK - var tvungen att kolla in den här igen eftersom jag minns den som rätt bra, men började tveka efter Delirium. Ingen Tenebrae direkt men klart habil åttiotalsgiallo. Manuset är tunnt och på tok för lätt att lista ut mördaren men helt ok underhållning framförallt tack vare skönt stel estetik på musik, foto och miljö. Såg den längre versionen av filmen, vilket jag nog inte gjort tidigare, men den tillförde inget av värde vad jag kunde märka. Läste nånstans att filmen ursprungligen var tänkt som fyra avsnitt lång tv-giallo och den hade nog fungerat mycket bättre som sådan.

SUPERSONIC MAN - spansk Superman-ripoff av Juan Piquer Simon som även gjorde härligt dumma Extra Terrestrial Visitor, samt äventyrsfilmerna Monster Island och Journey to the Center of the Earth (nån som sett dessa och har nåt att säga?). Den här filmen funkar finfint om man gillar tramsig och seg superhjältefilm, annars är den nog olidlig skulle jag tro.

COLD EYES OF FEAR - somnade förra gången jag klämde denna och jag kan lite förstå varför. Det är segt och utan sting för det mesta. Brukar betraktas som giallo vilket jag inte förstår, jag ser snarare något slags crime/terror-drama. Segt som sagt men ändå klart sevärd, inte minst för mycket bra soundtrack med knasjazz från morriccone/nicolai och fint foto.

DR JEKYLL VERSUS THE WEREWOLF - underbart Naschy-knas regisserat av Klimovsky. Naschy är som vanligt den olycklige Waldemar Daninsky som tampas med varulven inom sig. Han får oväntad hjälp från en Dr Jekyll (barnbarn till DEN Dr Jekyll) som kommer på den lysande idén att vid nästa fullmåne förvandla Waldemar till den onde Mr Hyde som kommer ta över hans kropp starkare än varulven, sen ger de honom motgift så blir allt frid och fröjd. Trodde dom ja! Fantastisk film som jag inte kan säga ett ont ord om. Det blir inte bättre.

DEVIL'S SWORD - det var dags att se om denna film, nu upphottad på dvd från världens bästa dvd-bolag Mondo Macabro. Mycket bra film som bara blev bättre av den mycket fina restaureringen. Indonesisk fantasy-horror-kungfu när den är som bäst.