fredag, augusti 04, 2006

Skattkammarön i yttre rymden, Satans blod, Fräls oss inte från ondskan, Zombiesjön och För din höjd alena



Treasure island in outer space
Margheritis adaptering av Skattkamarön till rymdäventyr är ingen dum upplevelse. Lite lång med sina två och en halv timme men jag har fått för mig att det i grunden är en tv-serie som kortats ner så det är väl okej antar jag men lite segt blir det allt. Annars bjuds som vanligt när Margheriti är i farten på härliga miniatyrer och scenografi. Filmen är som helhet ett härligt rymdmatinéäventyr för hela familjen.

Satan’s blood
Satanistfilmer från sjuttiotalet får man väl aldrig nog av? Nej det får man inte. Den här spanska är en av de bättre jag sett i genren. Bisarrt läskig atmosfär, fint foto och mycket flum.

Don´t deliver us from evil
Omtalad och ökänd fransk film från 1970 vars handling bygger på samma verkliga händelse som senare inspirerade Peter Jacksons film Heavenly Creatures. Omtalad och ökänd som sagt men dessutom väldigt obskyr, fram tills nu vill säga för tack gode gud för Mondo Macabro som fortsätter släpa fram sånna här svårhittade pärlor och dessutom restaurerar dem kärleksfullt och bränner ner dem på dvd till helt okej priser (typ en hundring om man beställer från USA). Jacksons Heavenly Creatures kan sägas vara denna films barntillåtna kusin, den här är nämligen allt annat än barntillåten eller tillåten överhuvudtaget skulle jag tro, i vilket fall enligt svensk lagstiftning. Vi får nämligen se de båda huvudrollsinnehavarna nakna både en och flera gånger och de är knappast myndiga. Om man bortser från alla eventuella moraliska betänkligheter är det här en lysande film. Fantastiskt manus och skådespel och filmhantverket är bra gjort på alla vis. Stämningen är genuint otäck och satan vilken bra film. Svårbeskriven film egentligen men om man tänker på filmer som ”Maladolescenza”, ”Lemora, A Child Tale of the Supernatural”, ”Valerie and her week of wonders” är man inte helt fel ute, fast ändå är man det... typ.

(korigering: kollade upp och de var tydligen 19 och 20 år gamla vid inspelnigen, så nu kan vänner av god sed och moral sova lugnt igen)

Zombie lake
Jean Rollin tar semester från vampyrlandet och får för sig att göra zombiefilm, hur sjutton funkar det? Nja, njä... sådär. Rollins gotisk-poetiska stil passar vampyrgenren bättre än zombies såklart. Å andra sidan blir resultatet en klart udda och egen zombiefilm, även om man kan leva utan den.

For your height only
Filippinsk dvärg-agent-kungfu-buskis är en genre som ligger varje sann filmvän varmt om hjärtat. Det här är bara för bra. Tossigare film får man leta efter och jag sitter filmen igenom med ett lika fånigt som brett leende. Jag orkar inte ens försöka beskriva filmen. Jag undrar bara hur jag kunnat leva utan den här filmen fram tills nu - livet är fullt av mysterier.