lördag, juni 20, 2009



NEMESIS

Året är 2027 och Los Angeles är ett tufft wasteland där man finner terroristgruppen The Red Army Hammerheads som är "information terrorists" och laddar ner data vilket såklart är förbjudet och eftersom det inte finns nåt piratparti att rösta på kör de terroristräjset istället. Cyborgsnuten Alex sätter dock käppar i hjulet, tills han tröttnar på det och hoppar av och flyttar till "New America" (mexico skulle jag tro) och frilansar som datasmugglare. LAPD flyr man dock inte så lätt så Alex blir infångad och ombyggd, denna gång med en bomb i hjärtat, så de kan spränga honom om han får för sig att fly igen. Efter en ganska lång startsträcka bjuds det på mängder och ännu mer mängder med svettig action i denna future-våffla som siktade mot Robocop och Terminator men inte hade tillräckligt djup plånbok. Det finns en uppföljare som jag inte riktigt vet om jag orkar leta reda på, fast lite lockad är jag för i den reser de tillbaka till 1980-talet och ett krigsdrabbat östafrika. Verkar knäppt. Som om det inte räckte gjordes en Nemesis 3 där en stor del av filmen består av flashbackklipp från tvåan. Den måste jag inte se.