torsdag, maj 20, 2010


MEGA PIRANHA (2010)

Ett misslyckat vetenskapligt experiment får en bunt pirayor i Venezuela att mutera och växa helt ohämmat och bli JÄTTESUPERDUPERstora. Till råga på allt har de siktet inställt på USA och Mississippifloden. Mördardjursfilm och då i synnerhet mördarfiskfilm har jag alltid varit svag för och klassiska PIRANHA och PIRANHA 2 satte djupa spår i mig som liten så extra glad blev jag nu när jag trillade över lite ny pirayahorror men självklart fattade jag att det skulle vara fruktansvärt dåligt. Men SÅHÄR dåligt hade jag faktiskt inte väntat mig. Det är fullständigt sinnesslött och dumt och dåligt, på allra sämsta vis.

NIGHT OF THE DEVILS (1972)

Brunmurrig gotisk horror av Giorgio Ferroni som väl är mest känd för sextiotalsfilmen MILL OF THE STONE WOMEN. Den här filmen går lite i samma stil men det är mörkare och skitgare, lite mer sjuttiotal helt enkelt. En man hamnar ute på vischan hos en skum familj i en annars öde by och det blir häxerier och vampyrer. Långsam film med härligt mörk stämning och fantastiskt bra soundtrack av Giorgio Gaslini som i vissa stunder påminner om de knasigare delarna av musiken i VI PÅ SALTKRÅKAN. Mycket fin film som emellanåt är genuint läskig men huvudsakligen puttrar på i småsunkig smutsgotisk halvfart. Rippen jag såg är från en rätt sunkig japansk rental och vad jag vet finns ingen bättre kvalitet att tillgå men jag klagar inte, en upphottad restaurerad dvd kanske skulle döda en del av den brunmurrigt smutsiga stämningen.

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jag gillar din blogg. Härligt skrivna recensioner. Sluta inte blogga!

23 maj, 2010 12:21  

Skicka en kommentar

<< Home