lördag, april 17, 2010


CREEP (2004)

Blev så till mig av "Triangle" att jag kände mig tvungen att kolla upp Christopher Smiths tidigare filmer. Det här är en habil slasher/shocker som utspelar sig i Londons tunnelbana där ett creep härjar runt och ställer till med ond bråd död. Jämfört med Triangle är det inte särskilt smart eller krångligt, bara rak välgjord och effektiv skräck. Även här finns den något udda kombinationen av tät psykologisk thriller och gasen-i-botten-slasher med gore och extra allt. Det stoppas också in lite försök till social medvetenhet och samhällskommentar, som faktiskt funkar rätt bra och bara känns en smula sökt. Nu ska jag ta mod till mig och se Smiths "Severance" som är nån slags skräckkomedi, vilket är en jävla hemsk genre som nästan aldrig funkar, som handlar om en säljavdelning på teambildingläger som går åt fanders BIG TIME. I övrigt längtar jag efter Smiths senaste "Black Death" som kommer senare i år, en storslagen kostymdrama-skräck om digerdöden som av en recensent beskrivits som "Aguirre" möter "Deer Hunter". Sånna överord ska man ta med en nypa salt men Smith har ju tydligt visat att han är jävligt skicklig och inovativ och mina förväntningar är jävligt höga.

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Både denna och Triangle var fantastiska. Tack för tipset!

28 maj, 2010 10:53  

Skicka en kommentar

<< Home