fredag, juli 03, 2009





Har uppdaterat lite dåligt, har varit upptagen att köra gubbrull med min nya fina longboard. En och annan film har jag klämt ändå och som jag minns det har det sett ut ungefär såhär:

THE DEVIL

Hong Kong/Taiwan-tokerier från -81 med en whole lotta häxerier, ormar, insekter och folk med kladdiga ansikten och folk som spyr upp maskar. Klassisk hongkong-horror med andra ord. 80-talshorror från hongkong är trevligt och den här filmen gjorde mig inte besviken. Allt det klassiska fans där som sagt, och dessuom en krum barnskådis som spelar ett hotells bellboy och heter, håll i er, Ding Dong. Som bonus har man ibland klippt in inledningen på Pink Floyds "Set the control for the heart of the sun" i soundtracket. Bra grejer.

BEWITCHED

Oj oj oj... oj. Den här filmaffishen är kanske den bästa filmaffish som skådats, det är extra allt hela vägen. Utan pardon. Filmen är toppen också, det är svart magi och extra allt och full fart mest hela tiden. Det är för mycket knas för att räkna upp, det är bara att kolla på affishen så förstår du att du måste se filmen.

BLACK MAGIC WITH BUDDHA

Ingen dålig affish här heller vill jag lova. Och jo visst, det är knäpp hongkong-gore här med. En snubbe ger sig på att stjäla en mumiehjärna men då blir hjärnan arg och går bananas och dödar allt och alla, när den inte ligger still och andas tungt och pulserar hotfullt. För att hålla hjärnan på gott humör måste man mata den med små husdjur men det är ju lätt att glömma bort och då tar det hus i helvetet.

NINJA TERMINATOR

Okej har nån ringt snuten än? Inte, då gör väl jag det, för det här är olagligt bra. Hong Kongs svar på Jess Franco - Godfrey Ho - slår till med en toppfilm. Richard Harrisson i kamoflageninjadräkt, snutmustasch och kraftigt kajal härjar runt och slåss mot onda kineser i blonda svenne hedlund-peruker och allt är så härligt knäppt som man kan önska. I sedvanlig ordning har Ho klippt ihop filmer från olika håll lite hur som helst och det blir snurrigt värre. Wendy Carlos Clockwork Orange-soundtrack klipps in lite ibland och när jag tänker efter var det kanske snarare i den här filmen Pink Floyd hade var med. Jo det var det ju! Och om jag inte minns helt fel hade han petat in Jarres "Oxygen" också. Härliga härliga Godfrey, han har verkligen ingen skam i kroppen.

SCORPION THUNDERBOLT

Mera Godfrey Ho men här är det inte ninjas utan gore-skräck med ormmonster och andra härligheter som en kattätande mentalpatient och ja gud vet vad. Egentligen borde jag skrive mer noga om alla de här filmerna men jag är på väg ut på landet och blandar just nu ihop i minnet alla knasigheter. Jag nöjer mig med att konstatera att det är FANTASTISKT. Såklart.

RESCUE DAWN

Herzog gör spelfilm av historien om lille Dieter som behövde flyga. Det är osäkert om världen behöver ännu en film för att döva USAs dåliga samvete över vietnamkriget genom att visa hur goa amerikanska grabbarna var och hur onda käppkineserna var, men ändå, när det görs så här bra är det svårt att värja sig. Jag kan tycka att det är slöseri och synd att Herzog håller på och leker i Hollywood numera, och varför han ska göra vietnamfilm fattar jag inte alls. Men jag är glad om han är glad, och göra fantastisk film lyckas han fortfarande med.

CONFESSIONS OF A SUPERHERO

Är det en superhjältefilm? Är det en buskis? Nej, det är en dokumentär om tre helt vanliga knäppgökar som livnär sig på att gå runt som Stålmannen, Wonderwoman, Hulken och Batman i Hollywoods turiststråk och få småpengar för att bli fotade av turister. Mycket bra och sevärd film. Trailer här: http://www.youtube.com/watch?v=QlaHeASLq9A

Ja det var de filmer jag kom på just nu att jag sett. Jag är på väg ut på landet och har inte tid att leta runt efter fler trailar och klipp men det fisnns säkert på youtube så jag råder dig för din egen skull att genast börja leta.