fredag, juni 09, 2006

Den gula listan - part 1

På ett filmforum jag brukar hänga på startades för ett tag sedan en tråd där folk lägger in sina giallo-topp-fem-listor. Jag har alltid haft svårt att lista eller betygsätta filmer och kunde inte komma fram till en toppfem på något vis. Något slog slint i huvudet och jag kom på idéen att se om alla (nåja... så många jag orkar och kan få tag på i alla fall) giallos och betygsätta dem efter ett gialloanpassat betygssystem. Jag kan inte påstå att det är ett ultimat system (för det är det inte, jag har redan märkt av en del klara brister) men det är till för mig själv, för mitt eget höga nöjes skull - samt förstås för att slutligen kunna presentera en toppfem. Jag har redan, som sagt, märkt av brister i det här betygssystemet och kommer antagligen efter jag plöjt igenom alla filmerna (i vilket fall de ca 70-80 st som är hyffsat enkla att få tag på) se om de bästa, de som fått typ betyg 4 eller mer och noga plocka ut en toppfem-lista. Vaddå nördigt?

Systemet är enkelt och bygger på att jag sätter betyg på varje film utifrån fem olika delmoment. Dessa fem delmoment är det som jag anser är de viktigaste delarna i en giallo.
Betygsskalan för delmomenten är 1-5 där jag tänker mig:

1 - usel
2 - okej
3 - bra
4 - mycket bra
5 - lysande

Delmomenten är fem till antalet och är följande:

Manus - här bedöms plot, twist, red herring och hur berättelsen fungerar dramaturgiskt etc.
Mord - här bedöms mordens snygghet, fantasifullhet etc.
Musik - här bedöms soundtracket
Atmosfär - här bedöms filmens atmosfär och stämning, hur mycket jag sugs in i filmen etc.
Estetik - här bedöms filmen estetiska och stilistiska kvaliteter, bildens komposition, skönhet i miljöer etc.

Slutligen adderar man de fem delmomentens betyg och delar med fem och sådärja, ett betyg!

Här kommer en lista på de giallos jag plöjt hittills.
Betyget står efter varje titel.
(och förresten, är det någon som anser det extremt stötande att jag använder mig av min egen försvenskade böjning giallos istället för den filmnördskorrekta gialli så är jag extremt inte intresserad av att höra din åsikter i frågan. tack men nejtack)

Watch me when I kill – 2.2
Manus 2 Mord 3 Musik 3 Atmosfär 2 Estetik 1
Kommentar: seg och rätt tafflig, ful film utan fina miljöer eller fint foto, soundtrack en okej kopia av deep red, okej mord i en ugnsform i ugn + ett riktigt snyggt mord i badkar. Vansinnigt abrubt slut utan större klimax. Mycket dålig kvalitet på VCI-dvd:n.

The case of the bloody iris – 4.6
Manus 5 Mord 4 Musik 4 Atmosfär 5 Estetik 5
Kommentar: lysande giallo med alla rätt. Morden skulle kunna toppas och varieras ytterligare, musiken tangerar en femma, ska lyssna mer noga när jag ser filmen med bra högtalare.

The Forbidden photos of a lady above suspicion - 3

Manus 3 Mord 1 Musik 4 Atmosfär 4 Estetik 3
Kommentar: snygg och välgjord film med skönt kinky stämning och mycket fint Morricone-soundtrack. Dock är den helt utan mord vilket är ett orginellt drag som kanske borde premieras men tvunget blir en etta och drar ner huvudbetyget.

The Pyjama Girl Case - 3.4

Manus 4 Mord 2 Musik 4 Atmosfär 3 Estetik 4
Kommentar: orginell och bra film med en speciell stil men inte helgjuten som giallo. Underbart soundtrack från Riz ”Mondo Cane” Otolani som varvar mellan riktigt cheesy eurodisco, pumpande krautbeat och mera ordinära suspense-toner. Unik film som säkert kan växa ytterligare vid omtittning.

The blue eyes of the broken doll - 3.4
Manus 4 Mord 3 Musik 3 Atmosfär 4 Estetik 3
Kommentar: Härlig stämning och en riktigt bra historia i denna spanska giallo där charmknutten Naschy får anställning hos tre mycket skumma psykiskt instabila och fysiskt handikappade systrar som bor i ett stort gods på landet. Bisarr atmosfär och fint manus med flera twistar och en Naschy i toppform. Kvaliteten på holländska kassetten var inte den bästa, kanhända skulle en upprustning ge den en 4:a i estetik.

The corruption of chris miller - 4
Manus 4 Mord 3 Musik 3 Atmosfär 5 Estetik 5
Kommentar: tveksamt om denna spanska film är en giallo men den har omnämts som det. Jag ser snarare ett orginellt och mycket bra skruvat drama med inslag av slasher, sleaze, gotisk skräck, terror och giallo. En ung kvinna och hennes styvmor lever i ett inte helt friskt förhållande och dessutom dyker en testosteronpumpad och mysfarlig ung man upp och invecklar det hela. Skönt skruvad och bisarr stämning och jag sögs in i filmen obönhörligen. Om jag skulle bedömma den som film är det en klockren 5:a rakt av, efter mitt nördiga giallosystem blir den en 4:a. Fast egentligen är det ju ingen giallo som sagt, inte i min värld i alla fall, däremot är det en av mina favoritfilmer, just nu i alla fall. Dålig print och jag önskar innerligt att en dvd dyker upp men det finns väl risk för att det inte kommer hända.

Blood and black lace - 5
Manus 5 Mord 5 Musik 5 Atmosfär 5 Estetik 5
Kommentar: full pott! Klockren giallo med precis alla rätt. Total njutning från början till slut.

The bird with the crystal plumage - 5
Manus 5 Mord 5 Musik 5 Atmosfär 5 Estetik 5
Kommentar: perfekt giallo.

Cat o ’Nine Tails - 4.6
Manus 4 Mord 5 Musik 5 Atmosfär 4 Estetik 5
Kommentar: himla bra film men kommer inte riktigt upp i samma klass som crystal plumage.

Killer must kill again 3.4
Manus 3, mord 3, musik 3, atmosfär 4, estetik 4
Kommentar: Konstig giallo då det inte för en sekund är hemligt vem mördaren är. Bra film hursomhelst som är överaskande välgjord och välregisserad för att vara Cozzi men man saknar nästan lite tok och dumheter. En slick och stram film med en lysande Antoine Saint-John i rollen som psykopatisk mördare.

Death walks at midnight – 3.4
Manus 3, mord 4, musik 4, atmosfär 3, estetik 3
Kommentar: mysig och habil giallo med schyst longejazz-musik och hård stämning.

Seven notes in black – 4.2
Manus – 5, mord - 3, musik - 3, atmosfär - 5, estetik - 5
Kommentar: en riktigt slick och snygg koncentrerad giallohistoria med flera twistar och ganska orginella sådanna. Kommer inte ihåg hur musiken var därför en 3:a.

Four flies on grey velvet – 1.6
Manus 1, mord 1, musik 2, atmosfär 1, estetik 3
Kommentar: oengagerad och dålig film. Slarvig på alla sätt och räddas från uselhet endast pga i några stycken fint och flummigt foto och klipp.

All the colors of dark – 4.2

Manus 4, mord 3, musik 4, atmosfär 5, estetik 5
Kommentar: skönt psykadelisk stil och känsla och riktigt snygg film. Bra och engagerande historia men lite dåligt på mordfronten. Lite Rosmarys Baby-vibbar med satanism och baby-tema. Bra!

Your vice is a locked room and only i have the key – 4.6

Manus 5, mord 4, musik 5, atmosfär 5, estetik 4
Kommentar: mycket bra film med lyckade twistar, skönt ond atmosfär, lysande skådespelarinsatser och ganska orginell giallohistoria som utspelar sig på ett lantgods – ingen storstad så långt ögat når. Scenen när den labile författaren sitter och maniskt knackar in att han ska döda sin fru på skrivmaskin kan man anta direkt inspirerat till den något mer kända scenen i den något mer kända The Shining (om det nu är Kubrick eller King som snott idéen från Martino vet jag iofs inte då jag inte har läst boken Shining).