tisdag, april 27, 2010






SLUGS (1988)

Här har vi mördarsniglar - the real deal! Snigelhorror av Juan Piquer Simon (Supersonic Man, Pieces, Extraterrestial Visiotors) om en stad som blir invaderad av muterade sniglar med smak för människoblod. Det bjuds på en skönt stiff stämning, en hel del gore och blod, och mängder av sniglar.

SEM STIHIK (1984)

Sovjetisk utopisk sci-fi med en hel del new age-flum. En blomma från rymden förvandlas till en mystisk kvinna som visar sig vara en rymdvarelse som ska lära människorna harmoni och sanningen om de sju elementen: jord, vatten, luft, eld, liv, kärlek, tanke. Denna viktiga kunskap är det enda som kan rädda jorden från nåt slags oklart framtida hot, tror det har med ekologi och solljus att göra. Härligt stel stämning, snygga "future"-bilder och mysigt newage-soundtrack.

TANYAS ISLAND (1980)

Himla skum kanadensisk film med Tanya som lever hippieliv på öde ö med sin otrevligt burduse konstnärspojkvän. När Tanya en dag stöter på en jätteapa vill hon hellre börja hänga med honom än fulingen till pojkvän, ja hon blir till och med förälskad i apan. Nu blir det triangeldrama och svartsjuka, och pojkvännen freakar totalt. Fullständigt vansinne till zoofili-softcore-terror-djungelraffel

STRYKER (1983)

Hederlig postapokalyps från Cirio H. Santigo med tuffa lädermän i tuffa fordon i tråkig ökenmiljö, mystiska dvärgar, explosioner, underjordiska grottor, hårt minimalsynt-soundtrack, segt som fan. Allt är som det ska vara med andra ord.

fredag, april 23, 2010

AND SOON THE DARKNESS (1970)

Läste att det ska komma en remake på denna så jag blev sugen att se om orginalet, var ett bra tag sedan jag såg den och kom egentligen bara ihåg att jag tyckte den var bra. Och visst är den det. Mycket fin och välgjord brittisk thriller/skräck om två unga tjejer på cykelsemester på franska landsbygden där det börjar hända otäckheter. Varje människa i filmen är skum och verkar bära på en dold agenda, stämningen påminner om Wickerman och sextiotals-Hitchcock. Skönt torr brittisk stämning med en krypande fasa precis under ytan. Skitbra!

lördag, april 17, 2010


CREEP (2004)

Blev så till mig av "Triangle" att jag kände mig tvungen att kolla upp Christopher Smiths tidigare filmer. Det här är en habil slasher/shocker som utspelar sig i Londons tunnelbana där ett creep härjar runt och ställer till med ond bråd död. Jämfört med Triangle är det inte särskilt smart eller krångligt, bara rak välgjord och effektiv skräck. Även här finns den något udda kombinationen av tät psykologisk thriller och gasen-i-botten-slasher med gore och extra allt. Det stoppas också in lite försök till social medvetenhet och samhällskommentar, som faktiskt funkar rätt bra och bara känns en smula sökt. Nu ska jag ta mod till mig och se Smiths "Severance" som är nån slags skräckkomedi, vilket är en jävla hemsk genre som nästan aldrig funkar, som handlar om en säljavdelning på teambildingläger som går åt fanders BIG TIME. I övrigt längtar jag efter Smiths senaste "Black Death" som kommer senare i år, en storslagen kostymdrama-skräck om digerdöden som av en recensent beskrivits som "Aguirre" möter "Deer Hunter". Sånna överord ska man ta med en nypa salt men Smith har ju tydligt visat att han är jävligt skicklig och inovativ och mina förväntningar är jävligt höga.

fredag, april 16, 2010



SLEDGEHAMMER (1983)

Favoriten David A. Priors debut och han öppnar sin skräpfilmkarriär stenhårt och satte nivån på en gång. En fullständigt wacko slasher med samma totalt inteligensbefriade vansinnigheter som man vid det här laget lärt sig att räkna med när Prior är i farten. Det här är extrem lågbudget filmat med video och i redigeringen har han gått bananas och provat alla nymodigheter han kunde hitta hos nyaste videotekniken. Han fryser bilden, kör extremt långa slowmotionscener, vrider runt på färgreglage och andra doningar, sen toppar han det med ett ondskefullt noise-soundtrack. Man häpnar. Story och skådespel är bortom idioti och extremlåg humor staplas på hög. David A. Priors bror Ted Prior, som har huvudrollen i Deadly Prey (samt är med i en bunt andra av brorsans mästerverk) är med redan här (och jodå han har bar överkropp även här). Inga ord kan beskriva hur dum filmen är.

TRIANGLE (2009)

Fruktansvärt bra skräckfilm som har dragit "smart skruvat manus" till det yttersta. Det mesta som kan sägas om filmen är potentiell spoiler så jag nöjer mig med att säga: se denna psykologiskthriller-slasher-scifi-drama om du har minsta intresse av kvalitets-horror.

fredag, april 09, 2010


DEADLY PREY (1986)

I den kaliforniska vildmarken finns ett träningsläger för legosoldater, och deras specialitet är att erbjuda träning på oskyldiga människor som de kidnappar och släpper loss i skogen. En vacker dag gör de det stora misstaget att kidnappa och jaga Mike Danton, världens tuffaste vietnamveteran, och det blir stenhård vansinnesaction helt utan hejd. Mike har fluffig blonderad frisyr och är filmen igenom iklädd endast tajta jeansshorts. Det här kan mycket väl vara den bästa flåsaction jag nånsin sett. Jag älskar dig Deadly Prey, du är min finaste vän! Kolla klipp HÄR. Regissören David A. Prior ligger bakom inte bara detta flåsactionmästerverk utan även världens bästa idiotslasher Killer Workout. Just nu känns det som att jag måste se alla Priors filmer. På tur står hans debut den obskyra slashern Sledgehammer (1983) samt hans senaste, nån slags 28 days later-kopia, Zombie Wars (2008). Däremellan har han på sitt samvete ett tjugotal skräpfilmer i form av diverse flåsaction, skräck, scifi. Alla måste jagas fram och ses. ALLA sa jag.



BLACK ROSES (1989)

Hårdrocksbandet Black Roses ska spela i en sömnig kristen småstad och vuxenvärlden försöker stoppa det, men kidsen får sin vilja igenom och bandet får spela. Det visar sig såklart att Black Roses och deras fronfigur/sångare Damien (!) är onda demoner som lurar ungdomen i fördärvet med lömska dolda budskap. Barnen blir besatta och går bananas och det blir eländes elände. Riktigt ostig film som med lite snabbspolning gick att uthärda.

onsdag, april 07, 2010


ABBY (1974)

En småmysigt sunkig blaxploitation-Exorcisten om den stackars tösabiten Abby som mitt i lyckliga helyllekristna livet blir besatt av en ond demon från Nigeria. En del kul vansinnesknas med demonröster och idiotskratt med massiva ekoeffekter men lite väl segt däremellan. Regissören William Girdler gjorde ett par rätt anonyma blacksploitationfilmer men kommer huvudsakligen finnas kvar i skräpfilmshistorien för monsterbjörnrysaren Grizzly och psychomördarskräckisen Three on a Meathook (som på sitt sätt redan -72 banade väg för misantropisk mörk bizarro-horror som tex Motorsågsmassakern, och om man vill vara lite generös i förlängningen slasher-vågen). Den här Abby lär för övrigt ha varit en mindre hit som drog in en hel del pengar, dessa försvann dock till Warner Brothers som stämde skiten ur dem för Exorcisten-stölderna.

lördag, april 03, 2010

HELL'S GATE (1989)

Superseg film av Umberto Lenzi där en grupp forskare hittar helvetets portar i en underjordisk grotta. En hel massa grottor blir det och så några spindlar och onda dödsmunkar. Inte så mycket mer.

ROME ARMED TO THE TEETH (1976)

Här har vi en Lenzi på helt annat piggt humör. 70-talets crime var Lenzis höjdpunkt och i denna film kör han så det ryker. Världens hårdaste snut tar lagen i egna händer och rensar runt bland Roms kriminella gäng och allt är cyniskt svart och smutsigt hopplöst hela tiden. Stenhårt soundtrack också, kanske den bästa snutfunk som gjorts. Oh yeah.

CIAK, SI MUORE (1974)

Mycket tafflig giallo med en serie mord som sker under en filminspelning och en snut som måste lösat. Enda anledningen att se filmen är för att den är relativt obskyr och svår att hitta.


SLUMBER PARTY MASSACRE (1982)

Klassisk slasher med hög cheesefaktor. Skolans tjejbasketlag har pyjamasparty där de passar på att röka gräs och vara topless. Partyt störs dock av en galen seriemördare som rymt från fängelset för att dra igång lite seriemördande på flickorna med hjälp av en jättestor borrmaskin. Mycket hotpants, mycket bröst, mycket gore och mycket borrmaskin. Intressant är att filmens manus är skrivet av den lesbiska feministaktivisten Rita Mae Brown. Det sägs att hon skrev den som en parodi på genren, dock filmades den inte alls så utan är i stort sett som vilken som helst annan slasher från tidigt 80tal, kanske något mer over-the-top. Bra och viktig skräpfilm är det hur som helst.

SLUMBER PARTY MASSACRE 2 (1987)

Ett gäng heltossiga tjejer som har ett rockband har pyjamasparty och det står ju inte på förns de börjar hälla vin över varandra och ta av sig topless och ha kuddkrig. Sen blir det mord. Helt vansinnig film med en del Elm Street-ripoffs i form av massa knäppa drömscener och hallucinationer, och så toppar vi det med en mördare som använder sig av en kombinerad elgitarr/jätteborrmaskin. Jo man tackar.

SLUMBER PARTY MASSACRE 3 (1990)

Jaha då var det dags för pyjamasparty igen. Vi kan dealen, en bunt tjejer har föräldrafritt och klär på sig pyjamas men passar också på att ta av sig pyjamas och stripteasedansa för varandra, det är ju sånt tjejer gör när de hänger i gäng. En psychomördare med jätteborrmaskin knackar på och börjar borra. Den här gången är det lite småfinurligt med twistar och red herrings och sidospår och man får gissa lite vem som egentligen gör vad. Ändå är det klart segt och tråkigt. Man kan glädjas en del åt alla puffärmar och illasittande högt-i-midjan-jeans samt några vansinnigt dumma bli-jagad-och-skrika-scener men överlag är det ocharmigt och stiff och tråkigt. Egentligen brukar jag vara rätt förtjust i slashers från tidigt nittiotal, just när de började bli såhär stela och ocharmiga men den här funkade inte. Kanske för att jag tycker så mycket om de två föregångarna och deras vansinniga overload av dumcharmigt åttiotal.