onsdag, december 30, 2009


BLACK DEVIL DOLL FROM HELL(us, 1984)

"This movie would make a porn shop owner/rapist wanna hide the movie behind the counter for fear that he would be judged negatively as a person."
- The Cinema Snob -

Tio minuter långa oerhört långsamma och tattiga förtexter med musik som låter som Butthole Surfers på sitt sömnigaste humör och resten av filmen har ett soundtrack bestående enbart av distat autokomp från nån billig casiosynt, förutom när det är meningen att det ska vara läskigt då har man lagt på några sinustoner så extremt högt mixat att allt annat ljud inklusive dialogen bubblar nånstans i bakgrunden. Jag älskar skräpfilm men ibland blir det helt enkelt för mycket av det goda. Fullständigt retarded från början till slut och jag hittar inte ens ord att beskriva hur dum och dålig filmen är. Tur då att Brad Jones The Cinema Snob har en hel del att säga om filmen och dessutom den goda smaken att visa klipp HÄR. Enjoy!

MAYA (italien, 1989)

Djungelraffel med indianmagi, ritualmord, onda andar och Baywatch-hunken Peter Phelps som går runt och är manlig och hårdhänt. Och så lite lasereffekter på det. Man tackar.

DESTROYER (us, 1988)

Anthony Perkins är regissör för en kvinnofängelsefilm som spelas in på ett gammalt övergivet fängelse. Dessvärre smyger anabolaondingen THE DESTROYER som blev slarvigt avrättad omkring i kulliserna och ställer till med nidingsdåd. Destroyer är svag för stora manliga maskiner så det blir lite spektakulär ond bråd död. Det bästa med filmen är dock omslaget, men det har man ju varit med om förr, om man säger.

måndag, december 28, 2009

HAWK THE SLAYER (uk, 1980)

Knastertorr matiné-fantasy som utspelar sig i en tråkig granskog. Hawk (filmhistoriens mest okarismatiska och uttryckslösa hjälte) ska slåss mot sin onde bror Voltan (Jack Palance) och har till sin hjälp en dvärg (en helt vanlig snubbe som är typ 160 cm), en jätte (en helt vanlig snubbe som är typ 195 cm), en riddartyp med ett automatarmborst, och en alv (som ser ut som en vulcan och verkar seriöst autistisk). Detta härliga svänggäng ger sig ut i den tråkiga granskogen till tonerna av rymddisco och lasereffekter för att försvara ett nunnekloster mot Voltan. Jag är orimligt svag för såna här matinéäventyr och den här var helt okej om än kanske inte i klass med samme regissörs PRISONERS OF THE LOST UNIVERSE som jag skrivit om tidigare här.

PROJECT GRIZZLY (kanada, 1996)

Dokumentär om en kanadensisk Zeb Macahan-typ som efter att ha blivit attackerad av en grizzlybjörn blir besatt av tanken att tillverka den ultimata skyddsdräkten mot grizzlys. Av någon outgrundlig anledning får han med sig sina redneckkompisar på detta uppdrag och under många års tid arbetar de med dräkten och genomför "tester" som går ut på att utsätta Zeb och hans dräkt för extrem påfrestning genom att: kasta ut honom för ett stup, banka på honom med baseballslagträn, köra på honom med truck, kasta trädstammar mot honom. När de till slut ger sig ut i vildmarken för det slutliga ultimata testet med en levande vild grizzly floppar allt. Mycket underhållande och intressant porträtt av en besatt vildmarksman som påminner på flera sätt om Herzogs Grizzly Man, fast inverterat för den här grizzlymannen är livrädd för björnjävlarna.

DAGON (spanien, 2001)

H.P. Lovecrafts universum och mytologi är ju som gjord för att bli lysande bra skräckfilm och ändå har varje (med undantag av 2001 års experimentella kortfilm/stumfilm Call Of Cthulhu) försök slutat i katastrof. Dagon är väl ett av de bättre försök jag sett och ändå är det så fel. Lovecrafts fantastiska skräcklitteratur handlar om krypande, hallucinatorisk fasa. Det handlar om det okända, det främmande, det som inte går att namnge, det som är helt bortanför våra referensramar, det som får verkligheten att vränga sig själv ut och in och sätta tillvaron i nytt ljus. Det handlar om livet helt enkelt, att vi föds varje morgon och dör varje kväll, att vi ständigt är nyfödda barn och främlingar inför verklighetens mysterium och till och med oss själva. Det handlar alltså INTE om att radda upp slemmiga monster. Såklart har monstren en mycket viktig roll i Lovecrafts mythos, men man kanske kan säga att skuggan de kastar är viktigare än deras själva kropp. Typ. Nåväl, för mig är det ett mysterium att detta inte skildrats på film, då det vore otroligt tacksamt att leka med och vrida och vända på dessa existentiella frågor i en skräckfilmskontext. En lagom balans av kletiga klibbiga monster och existentiell ångest och hallucinatorisk verklighet/icke-verklighet - det låter som ett jobb för Cronenberg.

NECRONOMICON (fra/us, 1993)

Ja som sagt.

THE ULTIMATE MISSION (nordkorea/italien, 1988)

Italienske Fernando Baldi gör en kommunistisk flåsaction i Nordkorea med Kim Il-sungs goda minne. För bra för att vara sant, var det första jag tänkte. Och ja det var det ju. Så mycket kommunistiskt blir det inte men bara vetskapen att denna dumaction är inspelat i annars så slutna nordkorea kittlar ju. Annars skiljer sig inte filmen så väldigt mycket från annan extremdålig italiensk action från sent åttiotal, förutom att biljakterna sker med konstigt stora tunga lyxbilar, jag antar att de enda bilar som gick att tillgå var sånna som användes i partitoppens parader. Tråkig rulle som jag blev tvungen att spola mig igenom, så kanske missade jag nåt subtilt kommunistiskt budskap bakom testosteronflås, explosioner och automatvapenstrider.

fredag, december 25, 2009

CHRISTMAS EVIL (US, 1980)

En liten pojke råkar få se när hans mamma sexar till det med tomten och det sätter såklart sina spår så långt senare som vuxen tycker han det känns rimligt att sova i tomtedräkt, ha ett hem fullt av julprydnader och jobba på leksaksfabrik, samt på fritiden spionera på grannskapet och föra bok över vilka han anser vara goda respektive onda. Stämningen i filmen är knasigt psyko och skitig och påminner på nåt vis rätt mycket om de klassiska übersmutsiga hardcore-roughies "Forced Entry" och "Water Power" (minus hardcore-sleazet) och soundtracket gör sitt till - en blandning av primitiv lowercase-noise, julsånger, skräckambient och loungejazz. Tomte-mannen går djupare och djupare in i psykos för att slutligen på julafton gå helt bananas och göra en Karl Bertil Jonsson med våldstwist där han inte bara ger snälla barn klappar utan slaktar alla stygga barn och vuxna.

DETONATION! VIOLENT GAMES (japan, 1976)

Japansk West Side Story-adaption om två rivaliserande motorcykelgäng, Black Cats i svarta läderoveraller och Red Chilis i röda täckjackor, som åker runt och ställer till med elände och brister ut i omotiverade discodansnummer.

THE DEVIL'S TRIANGLE (us, 1974)

Krum och torr dokumentär om bermudatriangeln med Vincent Price som speaker och soundtrack av King Crimson, det kan väl inte bli fel. Nja, rätt tråkigt kan det bli dessvärre. Men likväl en VIKTIG film. Det förstår ju alla.

lördag, december 12, 2009

THE NIGHT OF THE WEREWOLF (1981)

Den spanske nallebjörnen Paul Naschy gick bort för ett tag sen och jag tänkte köra naschyspecial men det blir nog som det brukar - inget med det. Den här filmen såg jag av en slump bara nån dag innan El Hombre-Lobo trillade av pinn, och det är en fin rackare. Första Daninsky.filmen som Naschy själv regisserade, tror jag, och vilken debut. Klockrent varulvs-satanist-gotik-mys från början till slut. Filmen öppnar med att Waldemar Daninsky och Elizabeth Bathory blir dömda till döden för sina brister och onda gärningar, varulveri och bloddrickeri. Den som tror att de kommer nöja sig med det och snällt ligga kvar i sina kistor trodde fel. Det blir en himla massa varulveri och vampyreri och gotisk skräck av gammalt klassisk spanskt snitt, fast härligt uppdaterat till stifft åttiotal. Naschy lullar runt i en mystisk åttiotalistisk medeltidskostym och är ledsen och orolig som vanligt, och med honom själv i regissörsstolen riktigt frossar han i långa varulvsförvandlingssekvenser där han freakar loss i yvigt överspel av nästan stumfilms-klass. Underbart! Titellåten på soundtracket är sjukt bra och låter som nåt av de bästa från italiensk snutfilm från sjuttiotalet.

ICED (1988)

Slalom-slasher med en mördare i ashippa slalomkläder och skidglasögon som slaktar ett funky fresh ungdomsgäng i afterski-miljö. Den här filmen är extremt stendum även jämfört med annan åttiotals-slasher. Vilket är en bedrift att respektera.

OFF THE GRID - LIFE ON THE MESA (2007)

Dokumentär om ett laglöst samhälle med några hundra invånare mitt ute i ingenstans i New Mexicos öken. Här bor en blandning av övervintrade hippies, krigsveteraner, redneck low lifes, ungdomar på rymmen och andra misfits, med det gemensamt att de vill vara ifred med sina vapen och sitt gräs. Bra film.

THE CRUISE (1998)

En av de finaste och bästa dokumentärer jag sett. Ett porträtt på Tim "Speed" Levitch som jobbar som guide på en turistbuss i Manhattan, New York. Levitch är en fullständigt unik och obeskrivlig människa som väl om man ändå ska försöka enklast beskrivs som en autistisk manodepressiv Woody Allen med filosofiskt djup. Se trailer här.